Czy przeszczep włosów leczy łysienie?

Analizując z Pacjentami cierpiącymi na łysienie androgenowe możliwe warianty dalszego leczenia, wiele czasu poświęcamy na jak najbardziej czytelne omówienie wszystkich dostępnych metod terapeutycznych. W szczególności istotne jest, by jednoznacznie oddzielić od siebie dwie grupy działań:

• działania, które mogą przynieść szybką (nawet natychmiastową) pozytywną zmianę wyglądu, nie wpływają jednak w żaden sposób na przyczyny wypadania włosów,
  • działania, których celem jest odwrócenie, zahamowanie lub spowolnienie procesu łysienia, uzyskane przez oddziaływanie na przyczyny tego procesu.

W pierwszej grupie znajdziemy przeszczep włosów: już po kilku miesiącach (gdy nowe włosy pojawią się w przeszczepionych na nowe miejsca mieszkach włosowych) widoczne będą zmiany w wyglądzie. W zależności od celów, jakie stawiane były przed zabiegiem – zmieniona będzie przednia linia włosów lub zagęszczony będzie obszar tonsury.

W przypadku implantacji sztucznych włosów NIDO efekt estetyczny osiągany jest natychmiastowo (kilka – kilkanaście dni potrzebnych jest jedynie na właściwe „zakotwiczenie się” implantów w skórze).
Bardzo wyraźnie należy jednak stwierdzić, że obie wskazane wyżej metody nie powinny być stosowane jako jedyne działania terapeutyczne. A dlaczego?

Ponieważ nie działają w żaden sposób na przyczyny procesu łysienia. Jeśli zdiagnozowane było łysienie androgenowe (a jest to zdecydowanie najczęstszy przypadek) wypadanie włosów uwarunkowane jest wszak genetycznie! Mieszki włosowe ulegają najpierw degeneracji, a ostatecznie obumarciu na skutek negatywnego działania pochodnej testosteronu – DHT (diydrotestosteron). Ani wykonany przeszczep włosów, ani implantacja włosów NIDO nie wpływa na przebieg i intensywność tego procesu. Aby uzyskane efekty estetyczne utrzymały się na długo, absolutnie niezbędne jest więc włączenie do terapii metod (optymalnie – kilku z nich jednocześnie) z drugiej wskazanej wyżej grupy – działających przyczynowo.

W pierwszej kolejności wskazać trzeba na terapię farmakologiczną, opartą o finasteryd. Substancja ta blokuje („wyłącza”) negatywne skutki obecności DHT w tkankach okalających mieszki włosowe, tym samym niwelując podstawową przyczynę łysienia androgenowego. Kolejną dostępną metodą skutecznie hamującą proces łysienia androgenowego jest zewnętrznie stosowany minoksidil (w roztworze 2% lub 5%). Obie substancje traktowane są w leczeniu łysienia androgenowego jako tak zwany „złoty standard” – ich skuteczne działanie nie jest w żaden sposób kwestionowane.

Kolejnymi metodami, które zaliczyć możemy do grupy terapii spowalniających i odwracających proces łysienia będą: naświetlanie laserem LLLT, karboksyterapia oraz mezoterapie igłowe np. preparatem peptydowym „dr Cyj” (w użyciu są także inne preparaty). Wszystkie wymienione terapie prowadzą do rewitalizacji mieszków włosowych (degenerujących się na skutek negatywnego działania DHT), a w konsekwencji do wzrostu gęstości włosów i wydłużenia cyklu wzrostu włosów (anagen).

W większości sytuacji oczekiwać można wzrostu liczby włosów na poziomie około 20%-30%. Trzeba jednak pamiętać, że trwałość osiąganych wskazanymi metodami efektów – jest ograniczona. Ponieważ przyczyny (uwarunkowania genetyczne) są wciąż obecne – także w ciągły sposób potrzebne jest prowadzenie działań terapeutycznych.