Przyczyny i objawy łysienia androgenowego

Łysienie androgenowe to choroba występująca głównie na polu genetycznym. Szacuje się, że stanowi bardzo dużą część ogólnej liczby zachorowań na łysienie i częściej zapadają na nią mężczyźni. Nie istnieje jedna ścieżka leczenia tego typu łysienia, wiele bowiem zależy od zaawansowania problemu oraz samego pacjenta.

Przyczyny łysienia androgenowego

Jak już zostało wspomniane, przyczyn łysienia androgenowego należy szukać przede wszystkim w genetyce. Głównym czynnikiem schorzenia jest wrażliwość mieszków włosów na androgeny, czyli hormony o budowie sterydowej występujące u mężczyzn i u kobiet (w dużo mniejszym stężeniu). Chodzi tutaj konkretnie o dihydrotestosteron, związek pochodny testosteronu. Należy zwrócić uwagę, że łysienie u osób, w których rodzinie pojawiła się choroba, może przebiegać wcześniej oraz gwałtowniej. Dlatego tak ważna jest obserwacja własnego organizmu i zgłoszenie do trychologa, gdy tylko pojawią się pierwsze objawy.

Objawy łysienia androgenowego u mężczyzn i kobiet

W zależności od płci, pierwsze objawy łysienia różnią się od siebie. U mężczyzn można zauważyć początkowe symptomy już w okresie nastoletnim, ale najczęściej przypadają one na przedział od 20. do 30. roku życia. Wyraźnym sygnałem jest postępujące wypadanie włosów w kątach czołowo-skroniowych, gdzie tworzą się popularnie nazywane zakola. Z czasem obszar łysienia powiększa się, co daje efekt wysokiego czoła. Następnie łysina pojawia się także na czubku głowy i stamtąd rozchodzi, aż te dwa obszary wypadania włosów połączą się w jedno. To właśnie te okolice, czubek i czoło, narażone są na łysienie najbardziej, ponieważ znajduje się na nich więcej receptorów androgenowych.

Jeśli zaś chodzi o łysienie androgenowe u kobiet, często łączy się ono z innymi chorobami występującymi na tle genetycznym i hormonalnym, jak chociażby z hirsutyzmem. Pierwsze oznaki mogą pojawić się w podobnym wieku co u mężczyzn, jednak przebieg łysienia różni się. U niewielu pań występuje łysienie w okolic czoła i skroni. Wypadanie włosów zaczyna się zazwyczaj od przedziałka i postępuje na cały środek głowy w fazie zaawansowanej.

Pamiętajmy, że wczesne zdiagnozowanie choroby daje największe szanse na powodzenie kuracji leczniczej. Łysienie androgenowe to nie tylko problem natury estetycznej, bardzo często wpływa również na psychikę i samoocenę pacjenta. Skonsultuj się z trychologiem, jak tylko zauważysz objawy.